Image default
Економіка Політика

Їзда наввипередки: як нові сервіси спростять щоденні поїздок

Неможливість вільно пересуватись містом через карантинні обмеження вплинула на розвиток сервісів доставки і таксі. Діями останніх вже зацікавивсяАнтимонпольний комітет. Адже вартість деяких поїздок під час локдауну зросла в рази. З іншого боку сервіси намагаються задовольнити щонайменші потреби клієнтів і постійно працюють над розширенням власних маожливостей.
Які нові сервіси, доступні через мобільні додатки зовсім скоро змінять наші уявлення від щоденних поїздок розповів Mind керівник напряму замовлення поїздок компанії Bolt в Україні Сергій Павлик.
Світ очікує глобальна транспортна реформа. Спосіб, у який ми будемо переміщуватися нашими містами та передмістями, переважно зумовлений тим, що ми живемо у дедалі урбанізованішому світі. А кількість населення постійно зростає. Упродовж останніх років у містах стало жити більше людей, ніж у сільській місцевості. За данимиВсесвітнього економічного форуму, у найближчі десятиліття 60% людей планети житимуть саме у містах. В ООН уважають, що цей показник тільки зростатиме, а міста ставатимуть дедалі перевантаженішими.
Тож сьогодні як ніколи на часі розпочався стрімкий розвиток сервісів ride-hailing і ride-sharing, які докорінно змінюють погляди на користування транспортом.
Сервіси і платформи для замовлення поїздок часто пов’язують із майбутнім громадського транспорту, що покликаний запобігти перевантаженості доріг автомобілями і забезпечує індивідуальні та зручні рішення. Багато хто описує їх як сервіси виклику авто або сервіси спільного використання, ніби ці два терміни є взаємозамінними. Однак це два різних досвіди, які отримує пасажир.
Ride-hailing, або «поїздка на замовлення» – це коли пасажир вибирає вільного водія автомобіля через мобільний додаток, а вільний водій, підключений до сервісу, може прийняти його виклик і надати послугу. Водночас платформа, яка їх з’єднує, виступає агрегатором замовлень і фінансовим посередником, а також аналізує трафік завантаженості автомобілів та їх перебування у необхідному районі тощо.
Під терміном ride-sharing маємо на увазі можливість спільного користування автомобілем, наданим платформою для замовлення поїздок. Буквально: це процес, коли пасажир «ділиться» не власним транспортним засобом з іншими попутниками. Тож водій зупинятиметься дорогою, щоб підвозити інших пасажирів.
Ці сервіси змінюють традиційне розуміння таксі та диспетчерських служб, оскільки надають послуги у набагато швидший та зручніший спосіб. Достатньо скористатися застосунком у мобільному телефоні, щоб здійснити виклик, вибрати рівень комфорту автомобіля та оплатити поїздку.
Ride-hailing і ride-sharing сприяють меншому використанню громадського транспорту в країнах, де вони успішно прижилися. Сьогодні у США, за данимиНаціонального центру сталого транспорту країни, 15% дорослих загалом по країні (21% мешканців великих міст) активно користуються такими послугами із замовлення транспорту.
Згідно ж данихпані доктора філософії Регіни Клівлов, яка є провідною дослідницею спільної мобільності та автономних транспортних засобів, настає час нових бізнес-моделей спільного використання транспорту. Попередні способи надання таких послуг залучили лише 2 млн користувачів у Північній Америці та близько 5 млн осіб в усьому світі приблизно за 15 років. Водночас нові платформи «спільної мобільності» тільки за останні 5 років розширили свій глобальний вплив і вийшли на рівень понад 250 млн користувачів.
Сьогодні майже чверть тих, хто здійснює поїздки в мегаполісах (24%), користується сервісами поїздок на замовлення щотижня або щодня. Серед них ― 4% осіб віком від 65 років і старше. А найбільш активна та прогресивна молодь (36% осіб, кому від 18 до 29 років) вибирає саме ці сервіси на противагу традиційним службам таксі та громадському транспорту.
Останнім часом в Європі спостерігається швидке зростання нової транспортної інфраструктури: попит на ride-hailing зі 120 млн користувачів у 2015 році показав зростання до 150 млн у 2020 році. Крім того, витрати європейців на такі сервіси до початку коронакризи вийшли на криву зростання від 5,5 млрд до 16,6 млрд доларів на рік (протягом 2015-2019 років). І лише у 2020-му, в рік пандемії, «просіли» до 9,9 млрд доларів. Це свідчить про стійкість даного ринку та його здатність швидко адаптуватися до нових викликів.
Однією з головних причин, яка спонукає вибирати ці сервіси, залишається проблема паркування. Навіть власники транспортних засобів часто користуються послугами замовлення авто, щоб уникнути зайвих проблем і втрат часу.
До того ж ride-hailing і ride-sharing уможливлюють розвантаження міського трафіку. Переваги ride-hailing і ride-sharing є очевидними: автоматизоване бронювання поїздок, безперервна робота, оптимізація маршрутів у режимі реального часу, а спеціалізовані сервіси задовольняють найрізноманітніші потреби в мобільності. Дедалі більше людей, які живуть у мегаполісах і мають власне авто, використовують його лише за крайньої потреби: на вихідних або тільки для поїздок за місто.
Однак і така ситуація поступово змінюватиметься з подальшим розвитком сервісів оренди автомобілів. Адже навіщо мати власне авто та нести витрати, пов’язані з його утриманням, якщо можна використовувати сервіси ride-hailing для поїздок на роботу та сервіси car sharing (оренди авто) для подорожей за місто?
Такі послуги допомагають оптимізувати кількість автомобільного транспорту на дорогах і уникати простоїв, а також відслідковувати навантаження в різні години та дні. Динамічні моделі ціноутворення сприяють тому, що ціни на один і той же маршрут можуть змінюватися залежно від попиту та пропонування на час замовлення поїздки. А оскільки користувач може замовити поїздку просто за лічені хвилини, щоб доїхати до будь-якої локації за доступною ціною, то навіть потреба в утриманні власного автомобіля стає другорядним питанням.
Розвиток сервісів ride-hailing і ride-sharing у свою чергу впливає на прискорення розвитку ринку електромобілів. Це зумовлює широке розповсюдження екологічного транспорту, а його позитивна роль у подоланні пандемій, криз і транспортних проблем зростає на благо жителів міст.
У 2020 році попит на ці сервіси дещо знизився у всьому світі. Причина є цілком зрозумілою: криза, викликана пандемією коронавірусу, «вдарила» по всім галузям. А втім, саме платформи з надання послуг замовлення транспорту виявилися найактуальнішим засобом для безпечного пересування людей та переміщення товарів / продуктів харчування (послуги з доставки їжі чи товарів із інтернет-магазинів, перевезення лікарів і представників інших критично важливих професій тощо) у такий час. 

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy